Yläkoulun opettajat ja demokratiakasvatus : Käsitykset, resurssit ja toteuttamismahdollisuudet
Hannuksela, Venla; Kekkonen, Maria; Kestilä-Kekkonen, Elina; Korventausta, Miikka; Sipinen, Josefina; Tiihonen, Aino; Tujula, Mikko; Vadén, Salla (2024-01-17)
Hannuksela, Venla
Kekkonen, Maria
Kestilä-Kekkonen, Elina
Korventausta, Miikka
Sipinen, Josefina
Tiihonen, Aino
Tujula, Mikko
Vadén, Salla
Toimittaja:
Kestilä-Kekkonen, Elina
Sipinen, Josefina
Tiihonen, Aino
Opetus- ja kulttuuriministeriö
17.01.2024
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2024:3This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-981-3Tiivistelmä
Koulujen demokratiakasvatuksen tavoitteena on kasvattaa oppilaista demokraattisen yhteiskunnan jäseniä ja tukea kansalaisten yhdenvertaisten osallistumismahdollisuuksien toteutumista. Opettajat ovat avainasemassa demokratiakasvattajina, sillä peruskoulun avulla voidaan pyrkiä tasaamaan pääosin perhetaustasta juontuvia eroja politiikkaan kiinnittymisessä.
Tässä tutkimusraportissa tarkastellaan yläkoulun opettajien käsityksiä koulujen ja opettajien roolista demokratiakasvatuksessa ja opettajien omista resursseista toteuttaa sitä opetuksessaan. Raportti tuottaa myös tietoa siitä, miten opettajat demokratiakasvatusta käytännössä toteuttavat.
Tutkimus perustuu keväällä 2023 yläkoulun opettajille tehtyyn kyselytutkimukseen (n=299). Kyselytutkimuksen kysymykset pohjautuvat yläkoulun opetussuunnitelman perusteisiin ja kansainväliseen ICCS-aineistoon. Osa kysymyksistä on laadittu tätä tutkimusta varten.
Tutkimuksen mukaan opettajat uskovat demokratiakasvatuksen mahdollisuuksiin tukea nuorten yhteiskunnallista osallistumista ja pitävät luokkiensa keskusteluilmapiiriä melko avoimena. Toisaalta vähemmistö kokee saaneensa opettajakoulutuksesta työkaluja demokratiakasvatuksen toteuttamiseen.
Tämä on akateeminen tutkimus. Julkaisun sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä tekstisisältö välttämättä edusta opetus- ja kulttuuriministeriön näkemystä.
Tässä tutkimusraportissa tarkastellaan yläkoulun opettajien käsityksiä koulujen ja opettajien roolista demokratiakasvatuksessa ja opettajien omista resursseista toteuttaa sitä opetuksessaan. Raportti tuottaa myös tietoa siitä, miten opettajat demokratiakasvatusta käytännössä toteuttavat.
Tutkimus perustuu keväällä 2023 yläkoulun opettajille tehtyyn kyselytutkimukseen (n=299). Kyselytutkimuksen kysymykset pohjautuvat yläkoulun opetussuunnitelman perusteisiin ja kansainväliseen ICCS-aineistoon. Osa kysymyksistä on laadittu tätä tutkimusta varten.
Tutkimuksen mukaan opettajat uskovat demokratiakasvatuksen mahdollisuuksiin tukea nuorten yhteiskunnallista osallistumista ja pitävät luokkiensa keskusteluilmapiiriä melko avoimena. Toisaalta vähemmistö kokee saaneensa opettajakoulutuksesta työkaluja demokratiakasvatuksen toteuttamiseen.
Tämä on akateeminen tutkimus. Julkaisun sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä tekstisisältö välttämättä edusta opetus- ja kulttuuriministeriön näkemystä.